Vihreän finanssipolitiikan seuraavat askeleet

Vihreää raha- ja finanssipolitiikkaa ei ole ohjelmatasolla ollut olemassa. Makrotalouden teemoja on kyllä käsitelty, esimerkiksi viime vuosien talouskriisin yhteydessä, lähtien pääasiassa vihreiden parlamentaarikoiden omista kokemuksista ja maailmankuvasta. Päivänpolitiikan ulko- ja yläpuolella ollut linjanveto on sen sijaan ollut ohutta.

Vihreä ajatusmaailma antaa hyviä edellytyksiä talouspolitiikan laajempiinkin teemoihin. Esimerkiksi vihreiden suhde velkaantumiseen lähtee samalta perustalta kuin suhde ilmastonmuutokseen: tuleville sukupolville ei saa jättää kohtuuttomia edellytyksiä, vaan elämisen edellytyksiä pitäisi mielellään jättää myös perinnöksi. Toisaalta perinteisenä linjana on ollut painottaa pidemmän aikavälin ratkaisuja, joiden pohjalta suhtautuminen viime vuosien hallitusten elvytyspolitiikkaan on ollut kivutonta – vaikka se tarkoittaisikin finanssipolitiikan kiristämistä juuri seuraavien vaalien alla.

Samaan aikaan Euroopan talouskriisi on tuonut tarvetta koota rivejä uuden talouspolitiikan taakse konservatiivisiin budjettileikkauksiin perustuvan talouskuripolitiikan monelta osin epäonnistuttua. Näkemyksiä ja kannanottoja vastauksesta eurokriisiin on julkaistu muun muassa Euroopan vihreiden yhteisessä Pariisin julistuksessa.

Nyt kirjoitettavassa finanssi- ja rahapoliittisessa paperissa yritetään purkaa näitä teemoja ja etsiä vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Miten finanssipolitiikassa voidaan edistää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä? Miten lamat vältetään ja pidetään velkaantuminen kurissa? Onko rahapolitiikka jätettävä tulevaisuudessakin ammattilaisten käsiin?

Sen sijaan ohjelmassa ei ole ajatelut käsitellä talouden ja ympäristön yhteensovittamista, tuloeroja, elinkeino- tai aluepolitiikkaa, koulutusta, terveyttä tai talouden mittareita. Nämä ovat kaikki tärkeitä asioita ja usein talouden keskiössä – onkin hyvä että niitä on jo käsitelty vihreiden muisssa ohjelmissa.

Nyt on kuitenkin myös sinun vuorosi vaikuttaa: mihin teemoihin olet aina halunnut vihreiden ottavan talouspolitiikassaan kantaa. Täytä lomake tai lähetä sähköpostia jaakko.stenhall(at)gmail.com

2 kommenttia artikkeliin "Vihreän finanssipolitiikan seuraavat askeleet"

1. Antti Savolainen sanoo:

Suomen viennin kannalta olisi tärkeää, että Kiinassa, Intiassa ja muissa ”orjatyövoiman” valtioissa saataisiin kehitettyä työntekijöidenoikeuksia. Miettikää myös keinoja kauppataseen saamiseksi tasapainoon. Kuunnelkaa vientitteollisuutta (kriittisesti). Ruvetkaa ajamaan voimalla läpi kansalaispalkkaa, mutta käyttäkää siitä mielummin termiä negatiivisen tuloverotuksen malli pienituloisille. Hakekaa uusia koulutusmalleja yhdessä teollisuuden kanssa.

2. […] teemasta, josta Jaakko jo avaustekstissään kirjoitti ja joka kannattaa käsitellä hyvin heti alkuun: mitä ohjelmassa* tulisi käsitellä? […]